t1

…sau cum să nu fii un ”câine de fecior”. Detalii mai jos.            

           Cuvânt înainte

Planificasem să lichidez tema muzicii populare într-un singur articol. N-a fost chip. Am estimat că două vor fi suficiente. Din nou, am început să scriu și a rezultat total altceva. Prin urmare, azi e ziua. Azi termin seria, sau ce-o fi fost treaba asta. Trilogia muzicii populare. Apoi ne mutăm la alt subiect.

Camarazii care nu știu exact despre ce este vorba sunt invitați să consulte :

Partea I – în care relatez cum am dedus eu că nu-mi displace folclorul

Partea II – în care analizez ”Descunună-mă, părinte”

            Iar partea a treia tocmai începe. 

             Recent, am afirmat în direct și la ore de vârf că apreciez două melodii ale doamnei Florica Duma, odihnească-se în pace ! Pe prima – ”Descunună-mă, părinte” – am detaliat-o aici.

maxresdefault

          Cea de-a doua se intitulează ”Te-oi crăpa lume cu dor” și vorbește despre suferința unei fete părăsite de pretendent. Din nou – o temă etern umană. Pentru că – în ultimă instanță, oamenii sunt niște animale raționale. Mai mult animale decât raționale. Ne naștem cu un progrămel în fiecare celulă, setat să atingă un singur scop suprem pe durata vieții : perpetuarea speciei. Tot de la el pornește și îndrăgostirea, cunoscută ca fenomenul prin care creierul recunoaște o persoană cu un cod genetic dezirabil, aptă să devină mama/tatăl unor ipotetici copii ai noștri. În consecință, același creier declanșează un cocktail de hormoni în corp, întunecă rațiunea și aduce colonia de fluturi în stomac. Așa că – strict din punct de vedere biologic – M-am îndrăgostit de tine. = Creierul meu consideră că am avea copii frumoși. 

seduction-clipart-2

          Întrebarea este : ce se întâmplă atunci când extazul genetic al unui partener e la nivelul unui cocktail Molotov + uraganul Katrina, iar celălalt consideră că putea mai mult ? În astfel de cazuri intră doamna Duma în scenă și exprimă durerea părții părăsite prin piese precum ”Te-oi crăpa lume cu dor.”

Scurtă analiză literară

            Versurile sunt simpluțe și pe alocuri conflictuale gramaticii, dar emoția exprimată în stare brută e neprețuită.

”Te-oi crăpa lume cu dor,

Să iubesc și-apoi să mor.

Te-oi crăpa lume cu jale,

C-am la inimă o durere.”

Sad-Meme-01

             Eroina are, la fel ca Luceafărul, o singură năzuință – să iubească, nepăsându-i dacă acest lucru ar condamna-o ulterior la moarte. Dar dragostea nu a fost posibilă nici chiar în aceste condiții extreme. Cuvintele ancoră sunt jale și dor, resimțite în urma iubirii nerealizate. De asemenea, aluziile la ”crăparea lumii” denotă o puternică furie distructivă. Cetățeana este în faza de revoltă.  

”Auzit-am, auzit,

Că sunt două pe pământ :

Dragostea și iubitul

Ele țin pământul.”

             Da, doamna Duma. Ele țin specia în viață. Din versuri deducem că eroina a auzit despre un concept și l-a testat, pe principiul ”veni, vidi, vici”, doar că la final nu s-a lăsat cu vici, ci cu profunde sechele.  

”Dragostele-s blestemate

Și le ții până la moarte.”

             Testarea empirică s-a sfârșit prost.        

”Dac-ar arde pământul,

Să-i văd lumii capătul.

Dac-ar arde pădurea,

Să-i văd lumii marginea.”

giphy1

             Cetățeana este în continuare bântuită de gânduri piromane, întâi întreptate spre pământul care – conform afirmațiilor anterioare, se rotește pe bază de dragoste – apoi, spre o țintă mai tangibilă – pădurea din apropiere. Scopul ultim al incendierii planetei nu este executarea rasei umane, precum ne-am aștepta, ci dorința de a îndepărta obiectele care obstrucționează câmpul vizual și nu-i permit să constate dacă pământul are sau nu o margine. În această fază, eroina este încercată de profunde cugetări filosofice.  

”Inimă de putregai,

Cum n-am cuțit să te tai.

Să te tai, să te omor,

C-am la inimă un dor.”

             Eroina a identificat inima drept organul trădător care adăpostește dorul ce-i cauzează nefericirea. Din subtext deducem totuși că ea nu deplânge absența fizică a unui cuțit cu care să-și încheie suferința, ci lipsa curajului de a se sinucide din cauza suferinței lăsate de inculpat.  Contrar așteptărilor, această strofă are o mare valoare educațională pentru un anume segment de public labil, altminteri capabil să-și facă rău din cauza unei relații ratate. A se consulta romanul ”Suferințele tânărului Werther”, de Goethe, și valul de sinucideri în masă care l-au urmat. Prietene Goethe, stai jos și învață de la Florica Duma. 

”Pentr-un câine de bărbat,

[Pe] care l-am iubit cu drag.

Pentr-un câine de fecior,

[Pe] care l-am iubit cu dor.” 

original

             Feciorul/bărbatul/câinele fusese în trecut iubit cu drag. Dar demnitatea care i-a mai rămas nu o lasă pe eroină  să-l venereze în continuare, în consecință, ea își retrogradează fostul amorez, încadrându-l în regnul animal. Cu toate că eticheta de ”câine” s-ar putea să nu fie cea mai inspirată. Remarcăm faptul că suferinda a depășit fazele de revoltă și piromanie, evoluând spre o nostalgie resemnată.

             Aici se încheie lista melodiilor de sorginte populară pe care le ascult eu ocazional. ”Ană, zorile se varsă”, ”Descunună-mă, părinte” și ”Te-oi crăpa lume cu dor”. Trei și bune.  E posibil ca prin lume să zacă nedescoperite multe altele care m-ar extazia în egală măsură, dar nu simt nevoia să sap după ele. Nu am nevoie de mai mult. Avem un sistem care funcționează, îl păstrăm. Caz închis. 

În continuare, abordăm foarte pe scurt : 

Partea întunecată a muzicii populare

          Există și așa ceva. Folclorul, la fel ca orice alt domeniu, e populat și de un larg segment de impostori. Primii astfel de rapsozi care-mi vin în minte sunt Puiu Codreanu și Văru’ Săndel. Ce au în comun cei doi ? În primul rând, succesul la public. În al doilea, opere elaborate pe aproape aceeași linie melodică, versuri care par scrise pe genunchi și subiecte de tril menite să mângâie orgoliile unei populații masculine cu care mama natură s-a zgârcit la capitolul intelect.

Inculpații :

hqdefaultFK9ROKXE

           Temele predilecte ? Soția care bate cuie cu vecinul, soția care bea la birt, soția care nu face de mâncare. În caz că se întreabă cineva de ce femeia devastează atât de tare viața consortului său, vă informez că patriarhul Puiu Codreanu a emis deja o rapsodie care să ne lămurească : ”Femeia gândește numa’ un pic/ Că are creieru’ mic.” Din primul moment în care am descoperit ACEASTĂ inestimabilă capodoperă, am simțit cum mă cuprinde iluminarea spirituală. 

           Să comparăm portretul femeii în opera lui Ioan Bocșa (Ană, zorile se varsă) – o nimfă inteligentă care exercită o tentație nepământeană asupra eului liric, versus femeia în opera lui Puiu Codreanu – o ființă lobotomizată, bună doar să amestece în rântaș și să facă 10 copii. De ce au impostorii succes masiv ? Pentru că așa funcționează piața liberă. Oferta se adaptează cererii. Iar cât timp va exista un public care intră în Nirvana auzind îngăimelile despre mintea slabă a muierii, camarila lui Puiu Codreanu ain’t going anywhere.  

În concluzie…

           Da, ascult muzică populară. Dar de-aia străveche, bună, care e expresia unor trăiri primare și brute. Care tratează temele etern umane ale poporului, că de-aia se numește populară. Amanta care stinge lampa de pe masă. Bărbatul de vârsta a doua care vrea să fie descununat. Suferința fetei abandonate de consort. Poveștile astea trei și-au făcut loc în playlistul meu cu mult timp în urmă. Și nu dau semne că vor pleca prea curând. Precum nu vor pleca nici emoțiile colective, la nivel de societate, din care își trag seva. 

*Lungimea acestui articol a depășit expectanțele inițiale. Omagiile mele pentru oricine a reușit să-l urmărească până la sfârșit. Pentru vastitate țin să-i prezint scuzele mele și maestrului Puiu Codreanu, cu precizarea că atâta m-a dus creierul meu mic să scriu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s